
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o transporcie drogowym, która wdraża do polskich przepisów unijny Pakiet Mobilności. Co to oznacza w pigułce? Nowe obowiązki dla polskich firm transportowych.
Jeszcze więcej obowiązków
Ustawa — zgodnie z jej zapowiedzią — ma jak najlepsze zamiary. Należą do nich:
- zapewnienie równowagi między poprawą warunków socjalnych i warunków pracy kierowców,
- zwiększenie swobody świadczenia usług transportu drogowego w oparciu o uczciwą konkurencję między krajowymi i zagranicznymi przewoźnikami,
- w celu usprawnienia funkcjonowania rynku transportu drogowego w Unii Europejskiej.
Oczywiście, aby zrealizować te zamierzenia, niezbędne jest wprowadzenie rozwiązań prawnych, które zwiększą regulację rynku, nałożą na podmioty gospodarcze nowe obowiązki, a w przypadku ich naruszenia grożą bolesną sankcją prawną.
Zakresy regulacji
Daje się dostrzec trzy obszary regulacyjne, które są adresatem aktualnych zmian. Należą do nich:
- wykonywania zawodu przewoźnika i dostępu do rynków międzynarodowych
- maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnego czasu przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku, a także przepisów dotyczących tachografów
- delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego i kontroli drogowych
Zmienia się więc sporo, choć część przepisów wchodzi w życie z pewnym odroczeniem.
Mapa drogowa wymogów
Lista nowych wymogów m.in:
- rozszerza wymogi i naruszenia w zakresie ratingu przedsiębiorstwa, wprowadza katalog przestępstw przeciwko dobrej reputacji przedsiębiorstwa;
- wprowadza obowiązkową licencję przewoźnika i zabezpieczenie finansowe dla przedsiębiorstw transportowych operujących flotą pojazdów o masie dopuszczalnej do 3,5 ton;
- nakłada wymóg rejestracji w tachografie faktu przekroczenia granicy, przy czym nowoczesne urządzenia mają funkcję automatycznego zapisu;
- wprowadza maksymalny dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu, a także reguluje minimalne przerwy oraz dzienne i tygodniowe okresy odpoczynku. Zakazuje również odbierania regularnych cotygodniowych odpoczynków w kabinie kierowcy. Reguluje obowiązkowy powrót kierowcy do kraju i do centrum operacyjnego firmy.
- wprowadza obowiązkową rejestrację czasu jazdy kierowców busów, wprowadza tachografy nowej generacji,
- wydłuża okres kontroli drogowej z 26 do 56 dni wstecz,
- zmieniają się zasady ustalania wynagrodzenia kierowcy wykonującego międzynarodowy transport drogowy, w skrócie odnoszą się do nich przepisy państwa przejmującego jako pracowników delegowanych.
Wejście w życie
Część regulacji będzie obowiązywać już od 1 lutego br, inne wejdą w życie w latach 2024-26. Dlatego polskie firmy transportowe nie mają wiele czasu na dostosowanie się do nowych obowiązków. Przewiduje się, że największym stopniu dotkną małe firmy transportowe, które będą miały kłopot sprostać wyśrubowanym normom, nowym przepisom i groźbą sankcji.